Programy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ
- Délka trvání programů: 60–90 minut
- Cena: 30 Kč/žák (pedagogický doprovod zdarma)
- Vzdělávací oblasti: člověk a jeho svět, umění a kultura
- Všechny edukační programy rozvíjí klíčové kompetence žáků a zahrnují průřezová témata RVP.
- Objednávky a informace: Marie–Anna Kociánová (muzejní edukátor), kocianova@cms-kh.cz, +420 607 026 625
Svátky jara – od masopustu do Velikonoc
Místo: Hrádek (výstava Svátky jara) , 17. 3. – 16. 4. 2025, rezervace od 3. 2. 2025
Velikonoce známe všichni, ale víte, co se dělá na smrtnou neděli, proč je poslední předvelikonoční neděle květná a jaký je rozdíl mezi škaredou a popeleční středou? To vše se dozvíte na naše jarní výstavě. Zabrousíme také do kombinace křesťanské podstaty a pohanských zvyků. Součástí programu je komentovaná prohlídka výstavy a tvořivá dílna.
K čemu je pes?
Místo: Kamenný dům (výstava Psí stopou)
Přestože dnes vnímáme psa především jako společníka, nejen v minulosti pomáhal člověku také s řadou důležitých úkonů. Jak původní účel plemene může ovlivnit naše společné soužití? Jaké zásady je třeba dodržovat při setkání se psem? A co všechno se vlastně s pejskem dá dělat? Po dohodě může být součástí programu také ukázka tance se psem.
Očekávané výstupy RVP: Žák odvodí na základě pozorování základní projevy chování živočichů v přírodě, na příkladech objasní jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí.
Žák zhodnotí význam živočichů v přírodě i pro člověka; uplatňuje zásady bezpečného chování ve styku se živočichy.
Žák prokáže základní znalost chovu drobných zvířat a zásad bezpečného kontaktu se zvířaty.
Dny v pravěku

Místo: Hrádek (mázhaus – část okruhu Města stříbra), možno konat také přímo ve škole
Jak žili lidé před mnoha tisíci lety? Co dokázali vyrobit? Jak a z čeho si připravovali jídlo? To vše se dozvíte při návštěvě programu Dny v pravěku. Sami si budete moci osahat řadu nástrojů, které pravěcí lidé používali a vyzkoušet, zda byste se v pravěku dokázali uživit. Součástí programu je tvořivá dílna.
Program byl vytvořen za podpory Ministerstva kultury ČR.
Očekávané výstupy RVP: Žák řadí hlavní historické epochy v chronologickém sledu.
Žák rozpozná souvislost mezi přírodními podmínkami a vznikem prvních velkých zemědělských civilizací.
Žák objasní ve shodě s aktuálními vědeckými poznatky materiální a duchovní život lidské společnosti v jednotlivých vývojových etapách pravěku.
Žák vysvětlí zásadní zlom ve vývoji lidstva v důsledku cílevědomé zemědělské a řemeslné činnosti.
Středověká řemesla v Kutné Hora

Místo: Kamenný dům (Královské horní město Kutná Hora)
Kdo umí vyrobit boty, kdo peče nejlepší housky a co se skrývá v tajemné truhle? Jak řemeslníci žili, kde se sdružovali, jak probíhalo jejich učení? Mohly řemeslo provozovat i ženy? A v čem byla Kutná Hora výjimečná? Program Středověká řemesla v Kutné Hoře Vás seznámí s různorodými řemesly, která se provozovala nejen v našem městě. Popovídáme si o tom, v čem je řemeslná práce nenahraditelná a zároveň si prohlédneme jeden z nejkrásnějších gotických měšťanských domů u nás.
Očekávané výstupy RVP: Žák ilustruje postavení jednotlivých vrstev středověké společnosti.
Žák uvede příklady zdrojů informací o minulosti; pojmenuje instituce, kde jsou tyto zdroje shromažďovány.
Kámen? ZDE!

Místo: Kamenný dům (Lapidárium)
Kámen, cihla, plast., … V tomto programu se podíváme na zoubek tomu, jak vznikají stavby a umělecká díla. Které významné kutnohorské objekty známe a co o nich víme? V případě zájmu můžeme program doplnit o procházku městem (+ cca 45 minut).
Očekávané výstupy RVP: Žák uvede nejvýznamnější typy památek, které se staly součástí světového kulturního dědictví.
Žák rozpozná základní znaky jednotlivých kulturních stylů a uvede příklady významných kulturních památek.
Žák charakterizuje základní rysy vývoje na našem území.
Okno do Egypta
Místo: Hrádek (výstava Ve stínu pyramidy)
Egypt, starověká civilizace zrozená na řece Nil, je obestřen řadou tajemství. Kde se vzaly monumentální pyramidy? Jak asi vypadaly mumie během života? A co si ze starověkého Egypta odnášíme do dnešních dní? Na všechny otázky neexistuje jednoznačná odpověď, přesto o nich společně zapřemýšlíme. V závěru programu nebude chybět tvořivá dílna.
Očekávané výstupy RVP: Žák uvede nejvýznamnější typy památek, které se staly součástí světového kulturního dědictví.
Žák porovná formy vlády a postavení společenských skupin v jednotlivých státech.
Žák rozlišuje různé zdroje historických informací, způsob jejich získávání a úskalí jejich interpretace.
Žák zdůvodní civilizační přínos vybraných starověkých společenství.